Markha Trek

Enmig de la nostra travessa sobre dues rodes vam decidir canviar uns dies d'activitat i, aprofitant que ens trobàvem a Leh, capital del Ladakh i de l'himaialisme indi, vam optar per realitzar el trekking de Markha, el més popular de la regió i del qual ens n'havien parlat molt bé. Així que vam donar uns dies de festa a les bicicletes (que no a les cames!!) i ens vam aventurar en aquesta travessa a peu que durant 4 dies ens va portar a endinsar-nos per la remota serralada del Zanskar, una regió del Ladakh apartada de les principals vies de comunicació actuals i que conserva encara pobles ancorats en un mode de vida tradicional basat en autentiques societats budistes tibetanes.

En verd la travessa en bicicleta i en vermell el trekking de Markha
Com ja he comentat a la pestanya Introducció i més tard torno a explicar a la Informació Pràctica, aquesta travessa de l'Himàlaia indi en bicicleta en realitat enllaça consecutivament 3 travesses que creuen aquesta enorme serralada en 27 etapes. Doncs bé, a l'acabar la segona travessa, després de 20 etapes i abans de començar la última travessa, vam decidir aprofitar que ens trobàvem a Leh per realitzar el trekking de Markha.

No pretenc allargar-me massa sobre aquest trekking doncs en aquest blog pretenc bàsicament compartir informació de viatges i rutes en bicicleta, ja que sobre aquests i altres trekkings de la regió es pot trobar molta informació a la xarxa. De totes maneres la bellesa d'aquesta ruta a peu i el fet que sigui un complement perfecte per a una travessa sobre dues rodes per aquesta regió, crec que són motius suficients per escriure quatre ratlles.

Perfil del trekking de Markha amb les 4 etapes i els llocs on vam fer nit
Nosaltres vam iniciar la travessa des de Chilling (també es pot fer des de Spituk) i vam acabar a Shang Sumdo, sumant un total de 74 quilòmetres i 2.400 metres de desnivell positiu acumulat que nosaltres vam fer en 4 jornades. La sortida fou el punt més baix, a 3.200 metres d'alçada, a partir d'on es va remuntant la vall del riu Markha fins que l'últim dia es passa el punt culminant de la travessa, el coll de Kongmaru La, a 5.260 metres d'alçada.

-vols dir que aguantarà?  -Si home si, tu primer!

Només començar ens vam trobar que havíem de creuar el riu Zanskar amb una rústica caixa de fusta. Sort que ja teníem experiència en aquest tipus d'activitats! (veure Kinnaur & Spiti, poc després de Kibber).

A l'altra riba del riu Zanskar, tot just començant a penetrar en la vall de Markha

Una vegada a l'altra riba, la ruta remuntava el riu Markha, un afluent del Zanskar, per un terreny erm i inhòspit, encaixonats dins d'una estreta vall on la vegetació brillava per la seva absència i la roca despullada acaparava tot el protagonisme d'un paisatge dessolat i corprenedor.

- Que hi ha algú?

Immersos en un silenci només trencat per la remor del riu, anàvem penetrant a les hostils entranyes de la vall de Markha. Si aquesta era una de les valls més fèrtils i amables del Zanskar, com devien ser les altres?!

Penetrant en un univers de cultura budista-tibetana
Però aviat els primers testimonis de vida humana ens van avisar de la seva presència, com advertint-nos que penetràvem en un univers on la cultura budista-tibetana estava profundament arrelada. Una vegada més la raça humana ens sorprenia per la seva capacitat per sobreviure i desenvolupar-se en un medi que als ulls nostres ulls se'ns mostrava hostil i ferèstec.

A la vall de Markha encara es conserva l'autenticitat del budisme tibetà
Aquesta vall, recentment oberta al turisme i sense accés al trànsit motoritzat, guarda recelosament les tradicions d'un budisme tibetà encara poc contaminat per la modernitat. Respectar-lo i contribuir a que es mantingui és el deure d'un turisme responsable, que enlloc d'una maquinària destructora, ha d'ésser una eina essencial per a que es converteixi en sostenible un mitjà de vida que, altrament, estaria condemnat a desaparèixer engolit pel progrés.

Durant el trekking de Markha vam dormir en cases particulars

I tot això encara pren més notorietat quan el tipus d'allotjaments que trobem en aquesta vall són homestays, és a dir allotjaments en cases particulars, on haurem de conviure plenament amb els habitants de la vall i compartir i respectar les seves costums.

Petit poble de cultura budista-tibetana, com tots els de la vall de Markha
Aquest contacte amb les famílies ladakhis no és més que un valor afegit a una travessa que ja de per sí mereix la pena per l'espectacularitat dels seus paisatges. La solemne majestuositat de l'escenari fou accentuada encara més pel fet de trobar-nos a finals de la temporada de trekkings (vam començar el 12 d'octubre), motiu pel qual no vam trobar gairebé ningú realitzant la travessa.

Com a mostra d'aquesta bellesa paisatgística aquí us deixem algunes fotos:

En aquest punt la vall de Markha s'eixampla força

La religió budista està molt arrelada en aquesta regió

Remuntant paral·lels al riu Markha

-Que us semblen les vistes?

Chortens budistes dominant la vall del riu Markha

Els omnipresents chortens són senzills monuments religiosos budistes

Començant de baix els diferents elements dels chortens simbolitzen la terra, l'aigua, el foc i el vent

Vistes del poble de Markha

Dona budista tibetana de Markha preparant-nos el dinar a casa seva

Camperols amuntegant les garbes de l'arròs segat

L'erosió s'ha entretingut a modelar suggeridores formes a les muntanyes del Zanskar

Remuntant la vall de Markha

A la vall de Markha el transport entre pobles s'ha de fer amb mules o iacs

Els colors de tardor a la vall de Markha

Casa on vam passar la segona nit

Als collets o indrets rellevants no hi falten els elements budistes

Caminant per l'alta vall de Markha

Les senzilles construccions religioses es mimetitzen en aquest entorn inhòspit

Malgrat la duresa de l'entorn, l'home s'entesta en viure en condicions extremes per sobre dels 4.000 metres

La manca de vegetació es tradueix en una marcada inestabilitat del terreny

Els colls són indrets sagrats per als budistes

Murs "mani" amb les inscripcions budistes sagrades "Om, Mani, Padme, Hum"

Petit estany a 4.680 metres, on s'emmiralla el cim del Kang Yatze, de 6.400 metres

Les mules, els cavalls o els iacs són la opció de càrrega més emprada per aquestes regions

Les cabres d'aquesta gèlida regió tenen un pelatge molt calent conegut com pashm, d'on se'n fan els coneguts xals de pashmina

Arribant a Nimaling, un campament estival situat a 4.850 metres d'alçada
El tercer dia del trekking vam pujar 900 metres de desnivell fins a Nimaling, un campament estival situat a 4.850 metres d'alçada i que ja estaven començant a desmantellar, doncs la setmana següent donaven la temporada per acabada. Durant la nit va fer molt de fred (de nou se'ns van tornar a congelar els bidons d'aigua que teníem dins la tenda!!) i va caure una nevadeta que ho va deixar tot ben blanc.

Una nevadeta nocturna va enfarinar el campament de Nimaling
La tempesta nocturna va escampar i l'últim dia del trekking de Markha se'ns presentava radiant. Ara ja només ens faltava ascendir fins al coll de Kongmaru La, a 5.260 metres, i descendir 1.500 metres tot resseguint un barranc tributari del riu Indus que, a través d'un paisatge increïble composat per formes i colors impossibles, ens portaria fins al poble de Shang Sumdo, punt i final de la nostra travessa a peu.

Caminant sobre els dos o tres dits de neu fresca caiguda

Excel·lent panoràmica del Kang Yatze, de 6.400 metres d'alçada

A punt de coronar el coll de Kingmaru La

Per fi al Kongmaru La, a 5.260 metres d'alçada

Kongmaru La

El Kang Yatze (6.400 metres) des del coll de Kongmaru La (5.260 metres)

Baixant del Kongmaru La

Espectacular contrast entre la blanca neu i els colors torrats del Zanskar

El Bàral (Pseudois nayaur) o Cabra Blava de l'Himàlaia

Al retirar-se la neu ens mostra els espectaculars colors de la roca despullada

El sender segueix el barranc que ens ha de portar fins a Shang Sumdo

- Que bonica la combinació blau-grana!

L'espectacularitat dels colors del tram final del trekking de Markha

Un dels tants racons impressionants de la vall del Zanskar

Camí de Shang Sumdo

Sense comentaris

La llum de la tarda accentua encara més els colors

Després de molts quilometres tornem a veure de nou senyals de vida humana permanent

- Uff! De nou a Leh, per fi podrem descansar!
En resum, si es disposa de temps, el trekking de Markha és una activitat recomanable per complementar una travessa en bici per aquesta regió. Ara només ens faltava algun dia de repòs a Leh abans d'emprendre l'última part de la nostra travessa de l'Himàlaia indi sobre dues rodes que ens havia de portat des de Leh, capital del Ladakh, fins a Srinagar, capital del Kashmir i punt i final de la nostra ruta en bicicleta.

Després del Trek de Markha tornem a pujar a les bicis per acabar la nostra travessa

Dies que ens van sobrar per viatjar per l'Índia sense la bici

Informació pràctica per als que tingueu ganes de viatjar per l'Himàlaia indi en bicicleta